Váza bývá zcela běžným svatebním darem, který svatebčany těžko překvapí. Když je to ale bohatě zdobený výrobek saské porcelánky, předávaný z generace na generaci a spojený s ústně předávanou informací, že ho praprababička s prapradědečkem dostali od knížat ze slatiňanského zámku, zbystří i muzejní kurátor. Právě takový pozoruhodný dávný svatební dar se nyní naskytl Východočeskému muzeu v Pardubicích ke koupi. A protože to zdaleka není jen „porcelán po babičce“, obohatila tato váza jeho uměleckoprůmyslovou podsbírku.
Téměř 70 centimetrů vysoká křehká kráska je monumentální ukázkou historizující vázy s bohatým dekorem, který vychází z rokokových míšeňských vzorů. Vyráběla ji drážďanská porcelánka Carl Thieme a inspirace míšeňskou konkurencí jistě nebyla náhodná. Zatímco míšeňská keramika ve sbírce muzea zastoupená je, příklad obdobné vázy, jež byly na přelomu 19. a 20. století oblíbeným artiklem, v podsbírce dosud chyběl.
Nezvyklý dar
„Nabízená váza je o to cennější, že je známý její původ – na rozdíl od většiny stávajících sbírkových předmětů. Je spojená s prostředím slatiňanských Auerspergů, kteří ji údajně věnovali jako svatební dar praprarodičům majitelky,“ upozorňuje vedoucí historického oddělení muzea Jan Ivanega. „Nebylo obvyklé, aby kníže daroval jen tak nějaké dívce z Vlkanče a klukovi ze Slatiňan takový nákladný dar. Nyní proto provádíme archivní výzkum, který by mohl rozkrýt vazby rodiny slatiňanských obchodníků a knížecího páru Franze Josefa a Wilheminy Auerspergové,“ vysvětluje Ivanega s tím, že předmět svým příběhem dává nahlédnout do myšlenkového světa šlechty i jejích služebníků v regionu.
Na českém trhu rarita
Zatímco na zahraničním trhu se podobné monumentální vázy z pozdního 19. století s bohatým plastickým dekorem objevují, na českém trhu jsou vyslovenou raritou. „Ačkoliv několik detailů vázy jako křídla ptáčků nebo lístky květů je ulomených, její význam pro naši muzejní sbírku je důležitý a považujeme za velké štěstí, že se nám podařilo takový exponát koupit. Tímto děkujeme původní majitelce za důvěru, se kterou nám exponát svěřila,“ doplňuje ředitel Východočeského muzea Tomáš Libánek.
K vidění zatím jen virtuálně
Váza nepotřebuje zásah konzervátorů, a tak putovala přímo do depozitáře Východočeského muzea. „Veřejnosti se zatím představí pouze virtuálně, a to na webové výstavě o míšeňském porcelánu plánované na záři,“ uzavírá Jan Ivanega.