Druhou nejlepší muzejní výstavou roku 2020 se ze 40 nominovaných v národní ceně Gloria Musaealis ve čtvrtek stala expozice Východočeského muzea v Pardubicích nazvaná S.K.L.E.M. – Svět Krásy, Lehkosti, Elegance, Magie podle Ivo Křena. Porota ocenila originální koncepcí imaginárního města, které vtáhne návštěvníka do působivé světelné atmosféry. Vystavené exponáty se řadí ke světové špičce sklářské tvorby a představují kolekci mezinárodního významu.
Cenu v Obecním domě v Praze převzal ředitel Východočeského muzea v Pardubicích Tomáš Libánek. „Z ceny máme ohromnou radost. Škoda, že tu s námi nemůže být hlavní kurátor výstavy Ivo Křen. Měsíc před jejím dokončením bohužel zemřel a tak ani neviděl, jak se expozice zdařila. Myslím, že by byl velmi spokojen,“ vyzdvihl roli dlouholetého kurátora pardubické sbírky skla Iva Křena, jehož jméno nyní expozice nese.
Na vyhlášení výsledků nechyběl ani zástupce zřizovatele muzea, který má nemalý podíl na rekonstrukci pardubického zámku, při které expozice vznikla: „Nová expozice se otevřela jako první z rekonstruovaných prostor. Postupnými kroky chceme goticko-renesanční památce vdechnout nový způsob prezentace. Na prvním místě bude zámek jako takový se svou jedinečnou architekturou, ve kterém chceme sladit připomínku šlechtického sídla Pernštejnů, návštěvnický komfort, společenský život a práci muzea. Instalace skleněných objektů zámeckému paláci sluší, neboť jak renesance, tak i sklo potřebuje světlo. To se zdůraznilo i novým umístěním expozice, která je nyní nově v prostorách orientovaných na jih a západ,“ vysvětlil náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
Instalace S.K.L.E.M. představuje výběr ze světově uznávané české ateliérové sklářské tvorby a designu. V jedinečném architektonickém aranžmá představuje více než 160 exponátů pětasedmdesáti autorů z rozsáhlé kolekce skla, která patří mezi nejkvalitnější soubory umění a uměleckého řemesla pardubického muzea a oprávněně budí pozornost doma i v zahraničí. Návštěvník se v expozici ocitá ve skleněném městě – na periferii s plastikami v odlehčených konstrukcích věžových „mrakodrapů“, prochází temnou pasáží se zářícími poklady, vstupuje na „náměstí“ s rozměrnými dramatickými kompozicemi či může rozjímat v u monumentální plastiky křišťálového betlému. Při procházení návštěvníky obklopuje krása a elegance skleněných objektů, proměňujících se světlem v různých úhlech pohledu.
Na pódium s ním pro cenu kromě ředitele muzea šel i vedoucí odborného úseku muzea Ladislav Nekvapila a Regina Loukotová jako zástupkyně ateliéru GEM architects, která stojí za architekturou expozice. Zvláštním hostem vyhlašování byl maskot výstav, které v průběhu svého působení v muzeu Ivo Křen připravoval. „Přivezli jsme do Prahy vycpaného křečka polního, kterého návštěvníci v minulosti mohli vidět například s dalekohledem na modelu Zelené brány, se šicím strojem na výstavě o patchworku nebo s kafíčkem ve výstavě o kavárnách. Do Prahy jsme ho vybavili kufříkem. Křeček symbolizuje jemný smysl pro humor, který prostupoval prací Iva Křena,“ řekl Tomáš Libánek.
Nejlepší muzejní výstavou roku 2020 se stala výstava Písky známé i neznámé aneb Fascinující svět obyčejného písku, kterou uspořádalo Muzeum města Ústí nad Labem. V 19. ročníku ceny pro nejlepší muzejní počiny a výstavy soutěžilo 56 muzeí a galerií s 98 projekty. Soutěž Gloria musaealis si klade za cíl upozornit veřejnost na přínos muzeí a galerií k zpřístupňování a využívání kulturního dědictví i k jeho ochraně a na špičkové výkony institucí i jednotlivých pracovníků v oboru muzejnictví. Soutěž je vyhlašována ve třech hlavních kategoriích – Muzejní výstava roku, Muzejní publikace roku a Muzejní počin roku.