Vzpomínáte, jak vypadala vaše škola? Byla velká nebo malá, s nápisem nebo hodinami ve štítu? Možná ji najdete v nové webové výstavě Východočeského muzea v Pardubicích. Jmenuje se Učte se, dbejte, vzrůstejte, kveťte! aneb Historické budovy obecných a měšťanských škol na fotografiích. Porovnání historických školních budov na Pardubicku s jejich současnou podobou najdete na webové stránce tinyurl.com/skolynapardubicku
„Na černobílých fotografiích z muzejního fotoarchivu představujeme historické školní budovy v Pardubicích a jejich okolí. V průběhu let je přestavby často změnily k nepoznání a jejich osud byl mnohdy nejistý. Pro porovnání je muzejní fotograf Luděk Vojtěchovský zachytil v podobě, jak vypadají dnes,“ popisuje záměr výstavy její kurátorka Veronika Schiebelová.
Historické fotografie vznikly na přelomu 19. a 20. století a velká část z nich byla vytvořena pro účely monografie Pardubicko – Holičsko – Přeloučsko. Knihu, která vycházela v letech 1903 až 1926, napsal učitel, historik a také kurátor archeologických sbírek pardubického muzea František Karel Rosůlek, autorem většiny fotografií byl Josef Chmelík.
Masová výstavba a přestavba
„Dnes si jen těžko dokážeme představit poměry, které panovaly na počátku 19. století v drtivé většině školních budov. Prosazení výstavby moderních domů nebyla věc jednoduchá. Ve větší míře se to povedlo až s novými školskými zákony po roce 1870. Ale ani pak nebylo vyhráno,“ poznamenává kurátorka. V druhé polovině 19. století začala masová proměna škol a jejich nutné přestavby. Zatímco v roce 1821 bylo v okrese Pardubice celkem 51 školních budov s 62 třídami, v roce 1900 už to bylo 85 budov s 279 třídami.
V Pardubicích se postavily například školy chlapecká a měšťanská (dnešní budova krajského úřadu), obecná a měšťanská škola (dnešní sportovní gymnázium), v okolí pak desítky dalších - například školy v Lázních Bohdanči, Přelouči, Barchově, Sezemicích, Holicích, Bělečku, Dašicích atd.
Učte se, dbejte, vzrůstejte, kveťte!
„Název výstavy jsme si vypůjčili z nápisu obecné školy v Ohrazenicích, zdobení budov škol je jedním z témat výstavy,“ upozorňuje Schiebelová. „Kromě budov jsme vybrali několik dobových snímků školních tříd a jejich učitelských sborů. Možná se i na nich někdo ještě pozná,“ dodává.
Kromě atraktivního porovnání historického stavu se současností výstava vysvětluje, za jakých okolností se školy stavěly, kdo v nich mohl bydlet, proč okolo nich vznikaly zahrádky a s jakými problémy se potýkaly.