Najdi muzejní bombu! Tak zněl název historické soutěže Východočeského muzea v Pardubicích, do které se přihlásilo hned několik škol z Pardubického kraje. Finálové kolo proběhlo ve včerejších dopoledních hodinách v prostorách pardubického zámku, zúčastnily se ho čtyři třídy základních škol. Nejvyšší ocenění a spoustu cen převzali žáci 9. B ze Základní školy Dr. Peška v Chrudimi.
„Úkolem celé soutěže bylo vytvořit vzdělávací program na historické téma a představit ho před porotou,“ vysvětlil muzejní edukátor Jan Krčál. „Všechny týmy, které se zúčastnily finálového kola, si zaslouží velkou pochvalu. Předstoupit před odbornou porotu není snadné, ale všichni žáci se tohoto úkolu zhostili na jedničku,“ komentoval průběh finále.
Vítězný tým zaujala osobnost rakouské císařovny Marie Terezie. „Velmi se nám líbilo, jak se tým zhostil zpracování tohoto tématu. Nejen, že vymysleli edukační program, který by hravou formou přiblížil osobu a život naší významné panovnice, ale představili i propracovaný koncept několika místností výstavy, která by o Marii Terezii pojednávala. Třešničkou na pomyslném dortu skvělého vystoupení bylo vtipně, ale zároveň edukačně vytvořené video, ve kterém Marie Terezie „promlouvala“ o svém životě a zajímavostech. Celá porota ocenila preciznost, zábavnost a odbornost vystoupení,“ vysvětlil člen poroty, historik a vedoucí odborného úseku Matěj Bekera.
Tým ve složení Aneta Slavíková, Tereza Klimešová, David Chalupník, Barbora Novotná a Matyáš Kvíd za svůj skvělý výkon získal hned několik cen. Převzali poukázky na edukační program pro celou třídu do Centra současného umění DOX i do Východočeského muzea v Pardubicích, vstupenky do sítě kin Cinestar, publikaci Ve znamení zubra a další věcné ceny, které za tímto účelem daroval Magistrát města Pardubice.
Na druhém místě skončil tým Základní škola Lubná – Sebranice a Mateřská škola Lubná, který se vydal do Regionálního muzea v Litomyšli. Ve stálé expozici se inspiroval k vytvoření edukačního programu „Po stopách známých, neznámých“, přibližujícího významné listomyšlské osobnosti. Třetí místo obsadili žáci ze třídy 9. A z chrudimské základní školy Dr. Peška, kteří vytvořili velmi zajímavý vzdělávací program na téma totalitních režimů v Evropě ve 20. století.