Rekonstrukce neumožňuje Východočeskému muzeu v Pardubicích připravit tematické výstavy v zámeckých sálech, a tak vytvořilo webovou výstavu. Jmenuje se Silon, perlon, dederon a návštěvníky provede historií umělých textilních vláken v českých zemích. Najdou ji na adrese www.vcm.cz/vystavy-a-expozice/webove-vystavy/silon-perlon-dederon/.
„Po dobu dvouleté rekonstrukce nabízíme na zámku v omezených prostorech tři stálé expozice, fotografické výstavy v parkánu nebo na valech a průběžně nabízíme drobné výstavy v pokladně zámku. Internetové stránky jsou pro muzeum dalším prostorem, kde může návštěvníkům ukázat část z bohatých sbírek. Ve virtuálním prostoru proto připravovat výstavy i v budoucnu – je tam prostor třeba pro témata, která se nedostanou do výstavních sálů,“ říká ředitel muzea Tomáš Libánek.
První webovou výstavu připravila kurátorka sbírky Odívání Markéta Beňovská a zvolila atraktivní téma – umělá vlákna v dějinách odívání. „Silonky či nylonky jsou pojmy, které známe všichni. Silonové vlákno si proto většina z nás spojuje právě s dámskými punčochami a punčocháči. To byly první výrobky z polyamidové příze, kterou vyvinuli ve Spojených státech a pojmenovali nylon. V Československu vynalezl podobné vlákno Otto Wichterle a vyrábět jej začal podnik Silon,“ vysvětluje Markéta Beňovská. „Původně luxusní materiál se ale brzy dočkal univerzálního použití a už v průběhu 50. let z něj vznikaly snad všechny druhy oděvů – šaty, košile, kabáty i spodní prádlo,“ dodává. Brzy se ukázalo, že obléci se do šatů z umělého vlákna od hlavy až k patě není komfortní, ale silon už ve skříních českých žen zůstal.
Na fotografiích Luďka Vojtěchovského tak návštěvníci webové výstavy mohou obdivovat dívčí šaty a sukně, šátky, plavky, rukavice – některé včetně originálních obalů. Nechybí ani skeny dobových módních časopisů. Představení na internetu je pro textilní předměty také šetrnější. „Při vystavování textilií mají občas návštěvníci dojem, že jsou špatně nasvětlené nebo je vystavujeme omezenou dobu. To je ale nezbytné z důvodu ochrany exponátů. Světlo je jedním z hlavních faktorů způsobujících nevratné poškození textilních materiálů,“ upozorňuje Markéta Beňovská, která má sbírku Odívání v muzeu na starosti. Opatruje v ní přes 6500 položek, které ji řadí k nejobsáhlejším textilním sbírkovým fondům v České republice.