Před 150 lety se na Kunětické hoře sešel 30tisícový tábor lidu
V roce 1867 habsburská monarchie ustoupila nátlaku uherské šlechty a země se změnila v Rakousko-Uhersko. České státoprávní požadavky, byť umírněnější, byly smeteny ze stolu. Rakousko-uherské vyrovnání tak v českých zemích vyprovokovalo řadu protestních akcí.
„Jednou z forem tohoto boje bylo táborové hnutí, čili demonstrace na významných místech v krajině, jakými byly například kopce. Jednou z nejvýznamnějších akcí v rámci tohoto hnutí byl tábor lidu na Kunětické hoře právě 29. srpna 1869,“ popisuje událost, od které ve čtvrtek 29. srpna uplyne 150 let, historik Východočeského muzea Jan Tetřev.
Dvakrát zakázaný, potřetí povolený
Podnět vyšel od přeloučského sládka Antonína Sekerky a dalších přeloučských vlastenců. Důvěrníci z okolních okresů se na konci června 1869 v Pardubicích usnesli uspořádat 18. července tábor lidu na Kunětické hoře. Programové body byly dva a hned první musel okresního hejtmana nadzdvihnout ze židle: V jakém poměru stojí historické právo koruny svatováclavské k mocnářství rakouskému a jakými zákonnými prostředky může být přivedeno k platnosti. Tábor byl zakázán „pro první proti státní úpravě čelící odstavec programu".
Ze stejných důvodů dostal zákaz i druhý tábor, plánovaný na 15. srpna. Teprve třetí chystaný tábor naplánovaný na 29. srpna už předložil program s neutrálními tématy a byl povolen. Shromáždění se mělo zabývat tématem občanských záložnen a ochranou rolníků a průmyslníků před úpadkem.
Povolení bylo zveřejněno pouhých 5 dní před konáním a i když bylo zřejmé, že hejtman nepřipustí, aby se jednalo o tématech mimo program, všichni věděli, co je skutečným hlavním tématem chystaného tábora.
Vyzdobená města
V památný 29. srpen 1869 byly Pardubice, stejně jako Přelouč neobyčejně slavnostně vyzdobeny červenobílými prapory, chvojím, věnci a agitačními nápisy. Snad kromě zámku, který patřil loajálně k režimu orientované akciové společnosti, nebylo domu, který by nebyl ozdoben. Obyvatelstvo ráno probudila hudba procházející městem.
V poledne už se řadil průvod u hostince Veselky. Ze všech stran se sjížděly skupiny jezdců (banderia) a scházely spolky. Ve 13 hodin se průvod vydal ke Kuněticím. V čele jelo 400 jezdců, kteří měli červenobílé šerpy přes ramena. Za jízdou šli s máteřovskou hudbou sokolové z Chrudimi a Pardubic s prapory. Za sokoly vyrazilo studentstvo s praporem s nápisem „Vědě čest, vlasti sláva". Následovali choltičtí občané, za nimi dámy ze spolku Ludmila v čele s manželkou starosty pardubického okresu Bubeníka, které oblékly bílé šaty s červenými pásy. Další v průvodu pochodoval spolek Pernštýn, občané Přelouče s vlastním praporem a dělníci z Bubeníkovy cihelny s nápisem „Pilnost a vytrvalost-dělníkova ctnost“, následovaní dlouhou řadou ověnčených povozů.
Třicet tisíc lidí
Ke Kunětické hoře došel průvod o půl třetí. Na místě ho už čekaly tisíce lidí z okolí Holic a Sezemic a také královéhradecká mládež. Dohromady se tu sešlo asi 30 tisíc lidí. Řečniště bylo zbudované na úpatí hory. Nechyběl asi tucet četníků v plné zbroji, kteří u přítomných vyvolávali pohoršení.
Kromě pořadatelů označených páskou seděli na tribuně hejtman Josef Brechler s úředníky, kteří dohlíželi na řádný průběh akce. Úderem třetí hodiny zahájil tábor starosta pardubického okresu Václav Bubeník. „Řečníci se snažili poměrně úspěšně do hospodářských témat zakomponovat vyjádření, kvůli kterým lidé skutečně přišli. Hejtman je každou chvíli přerušoval, lidé jim aplaudovali. O zábavu asi nebyla nouze, ale řečníky mohla stát peníze na pokutách i osobní svobodu,“ popisuje Jan Tetřev. „Například nesměl být čten telegram pánů Wachka a Fiedlera, kteří právě nastoupili v Hradci Králové trest vězení,“ upozorňuje Tetřev.
Incident na pardubickém nádraží
Shromáždění se rozešlo za zpěvu písní Kde domov můj a Hej Slované a následovala volná zábava po okolním lese. Rozjaření přeloučští účastníci si ale před odjezdem z pardubického nádraží domů neodpustili kromě zpěvu vytýkání „nešetrného jednání s českou národností“ nádražním úředníkům. „Dočkali se však jen přistavení neosvětleného a znečištěného vagónu, o což se postaral šéf nádraží, zarytý Čechožrout rytíř Schönfeld. Lidé se se naštvali, vyhodili asi dvě svítilny, které se rozbily a celý příběh pokračoval dlouhým vyšetřováním. Ve výsledku byli odvolacím soudem osvobozeni,“ dodává perličku Jan Tetřev.
Nemilého a současně nespravedlivého zacházení se dočkal pardubický kapelník a majitel hudebního ústavu František Štěpán. Někdo z Pardubic napsal hanopis na tábor lidu do provládního Pražského denníku. Lidé byli přesvědčeni, že to napsal on a začali Štěpána ignorovat, přestali s ním mluvit i k němu chodit, což vedlo k jeho hospodářskému úpadku.
Kvůli kunětickému táboru lidu byly desítky organizátorů vyšetřovány a nejméně dva z nich stanuli před soudem.